SumBody Me..

Foto saya
Atas Bumi + Bawah Langit, Tengah2 Kerajaan Langit + Bumi, Malaysia
Memandangkan emo + sentimental 2 memang sifat lahiriah aku..So, sini adalah tempat untuk aku luah perasaan + lepas geram + emo x tentu hala + buat hal ikut suka hati aku.. Aku tau aku jiwang..tapi, peduli hapa.?! Sila buat2 xtau bila ada entry ala2 kelas terapi + kaunseling okek? ~ You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one!

Lapor Diri sini

Saksi Kejadian

Khamis, 30 Ogos 2012

Once in a blue moon

Haha..actually entry ni betul-betul nak cerita pasal bulan biru ni..

Akan berlaku satu fenomena unik di bumi. yang diberi nama fenomena 'bulan biru'. Fenomena unik blue moon ni akan berlaku esok (31 Ogos 2012). Haa, kena-kena plak dengan malam kemerdekaan Malaysia yang ke-55 ea..

Amenda fenomena blue moon ni? Meh aku jawabkan soalan korang okek..tapi jawapan ni bukan datang dari diri aku tau, aku cakap balik je apa yang aku baca pasal blue moon ni.

Langit dikatakan akan dihiasi dengan kedatangan bulan biru (blue moon). Istilah blue moon ni sebenarnya bukanlah menggambarkan keadaan di mana bulan akan benar-benar berwarna biru.

 
Ni penerangan yang diberikan oleh Professor Pengkaji Astronomi Astrofisika Lembaga Penerbangan dan Antariksa Nasional, Thomas Djamaluddin :

'Blue moon tidak ada makna fizikal. Hanya istilah yang tidak jelas maksudnya. Saya kira tidak ada maknanya.' - Thomas.

Fenomena ini merupakan satu fenomena yang mana bulan purnama yang terjadi melebihi sekali dalam satu bulan (bulan purnama pertama terjadi pada 2 Ogos 2012 yang lalu). Sewaktu terjadi, bulan akan diselimuti dengan debu-debu angkasa sehingga akan kelihatan seperti berwarna biru jika dilihat dari bumi.

Menurut Thomas lagi, ia merupakan satu fenomena yang cukup unik dan jarang-jarang berlaku kerana ianya hanya terjadi dua atau tiga tahun sekali atau 2.7 tahun sekali berdasarkan seperti yang dilaporkan oleh laman Earthsky. Oleh yang demikian fenomena blue moon ini berkemungkinan akan terjadi lagi pada pada Mei 2015.

Peristiwa bulan biru yang terkenal adalah ketika terjadi kebakaran hutan yang hebat di Sweden dan Kanada pada tahun 1950 dan 1951, serta setelah meletusnya Gunung Krakatau tahun 1883 yang menyebabkan bulan terlihat membiru selama dua tahun.

Istilah blue moon yang menggambarkan bulan purnama kedua yang terjadi dalam satu bulan, mulai digunakan sejak tahun 1946 oleh majalah 'Sky and Telescope' yang menulis artikel karya James Hugh Pruett 'Once in a blue moon'.

Istilah itu kemudiannya kembali dipopularkan oleh Deborah Byrd yang menemui lembaran salinan dari suratkhabar tersebut dari perpustakaan University of Texas Astronomy Department tahun 1970an, melalui radio.

Selanjutnya, istilah blue moon juga dipopularkan oleh buku anak-anak karya Margot McLoon Basta dan Alice Sigel pada tahun 1985.

sumber : ma/detik/earthsky. 

 Ha, jom tengok gambar bulan masa berlaku fenomena blue moon ni macam mana rupanya. Jom.

Haa..biru..biru..biru...hehehe..

sumber gambar : blog tao tau ajer
*****

Kalo 'blue moon 'nya nampak malam ni + plak dengan pesta bunga api, mesti sambutan ambang kemerdekaan akan jadi extra awesome ni aku rasa..

p/s : 'Once in a blue moon' ni buat aku teringat kat bekas bakal boifren aku yang jauh nun kat Jepun tuh..haha.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila kekalkan ciri2 ketimuran yakni komen dengan penuh nilai2 kesopanan dan kesusilaan, okek..?