SumBody Me..

Foto saya
Atas Bumi + Bawah Langit, Tengah2 Kerajaan Langit + Bumi, Malaysia
Memandangkan emo + sentimental 2 memang sifat lahiriah aku..So, sini adalah tempat untuk aku luah perasaan + lepas geram + emo x tentu hala + buat hal ikut suka hati aku.. Aku tau aku jiwang..tapi, peduli hapa.?! Sila buat2 xtau bila ada entry ala2 kelas terapi + kaunseling okek? ~ You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one!

Lapor Diri sini

Saksi Kejadian

Rabu, 2 Januari 2013

2013 : Eh, bila sampai?

*ni entry autopost.

Cepat ja kan dah masuk tahun 2013 pulak. Macam mati juga, isu-isu berkait dengan masa ni takkan datang terlalu awal atau terlambat walaupun sesaat.

Bila sebut pasal tahun  baru, soalan paling tipikal yang hampir kebanyakan orang akan tanya tak lain tak bukan adalah mengenai azam. Kan? Kan?

Azam dan Tahun Baru memang dua istilah yang sukar dipisahkan.Umpamanya macam lagu dan irama.

Kalau tanya aku bab-bab azam tahun baru ni, senang ja.

Kalau nak berazam tak perlu tunggu tahun baru jengah muka..yg penting make sure semua azam yang ditanam tu direalisasikan menjadi realiti..barulah bermakna dan tak sia-sia semua azam yang dibuat tu..barulah terbuka luas jalan menuju kejayaan..kan?

Apa guna tanam azam kalau tak dikotakan?

Apa guna tanam azam yang kita sendiri tau kita tak nak / tak boleh / malas / enggan nak capai kan?

Paling penting, nak buat azam biarlah yang berpadanan dengan diri kita. Ukur baju di badan sendiri. Tak perlu nak buat azam yang kedengarannya gah di telinga orang lain, tapi tak ada hasil dari diri kita sendiri kan? Hampeh. Lupakan saja azam yang macam tu.

Kita tanam azam bukan untuk bermegah-megah atau nak tunjuk pada orang lain yang kita ada azam, kita ada niat untuk melangkah maju ke hadapan pada tahun depan berbanding tahun ini.

Sebaliknya kita tanam azam untuk bagi semangat pada diri kita untuk capai kejayaan.

Azam dibuat untuk DICAPAI. Bukan untuk menambahkan senarai azam tak tertunai yang kita asyik dok kumpul entah sejak dari zaman bila lagi tu.

Tapi aku ada jugak la senarai perkara-perkara yang aku harap aku dapat perbaiki lagi di masa akan datang :-

1) Cuba jadi lebih berhati-hati dan tak cuai as always..(should be no prob la yang ni..cuma perlu lebih fokus ja).

2) Nak jadi pemandu yang berhemah, InsyaALLAH (sebab housemate cakap aku memandu laju. Siap ada bukti lagi.)

3) Nak habiskan bacaan buku-buku baru yang aku dah lama beli tapi belum bersentuh sampai sekarang. (Oh my..ada lagi ke yang aku tak habis baca?? Damn..nampak benor pemalasnya.)

 4) Akan lebih gigih bekerja.. (Ecewah..yang ni pun masuk list..sangat tak boleh blah..list ni patotnya jadi azam setiap hari neh)
*****

And....hey, HAPPY NEW YEAR everyone! Semoga kita semua dikurniakan segala kebaikan dan dihindarkan dari segala keburukan di dunia dan akhirat. InsyaALLAH. AMIN.

*****


*Pendapat aku semata-mata. Tiada kena-mengena dengan orang lain ~ yang masih hidup mahupun yang sudah meninggal dunia.

p/s : Walaupun, dengan masuknya tahun baru 2013 menandakan semakin pendeklah nafas yang boleh aku dan kau, dan kau dan kau, dan kita semua hembus kat atas muka bumi ni, tapi aku berharap dan berdoa semoga tahun 2013 akan lebih baik dan indah dari tahun-tahun sebelumnya. AMIN.

4 ulasan:

  1. azam..takut sebenarnya nk tanam azam sbb ia akan memalukan diri sndiri bila xtertunai..mcm hang ckp xguna tanam azam sekian2 tp sikap x lead kepadA pncapaian itu..so nk buat sesuatu buat saja kan, jnji kita puas..tp aku ada juga tulis wishlist aku kt diari untuk pmbakar smgt..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha'ah..buat ja, daripada nak berapi tanam azam, better kalau kita just jadikan kehendak dan keinginan kita tu sbg pemakar semangat..barula la kita lebih berusaha untuk ke arah merealisasikannya..aku rasa..

      Padam
  2. azam??...aku tak pernah ada....ahaha...entahlah penah kot..ahaha...dan kebnyakan sikit jela azam yang menjadik ...
    btw selamat tahun bru 2013 :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. tanam azam tu jatuh tempat kedua..yang paling penting adalah keinginan kita untuk maju ke depan..

      Padam

Sila kekalkan ciri2 ketimuran yakni komen dengan penuh nilai2 kesopanan dan kesusilaan, okek..?