SumBody Me..

Foto saya
Atas Bumi + Bawah Langit, Tengah2 Kerajaan Langit + Bumi, Malaysia
Memandangkan emo + sentimental 2 memang sifat lahiriah aku..So, sini adalah tempat untuk aku luah perasaan + lepas geram + emo x tentu hala + buat hal ikut suka hati aku.. Aku tau aku jiwang..tapi, peduli hapa.?! Sila buat2 xtau bila ada entry ala2 kelas terapi + kaunseling okek? ~ You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one!

Lapor Diri sini

Saksi Kejadian

Isnin, 30 Ogos 2010

Amankah Malaysia..?!

30ogos10, dh 20 ramadhan. Aku still kt kg lg..amek cuti smpena merdeka sok..(Tanggal 31 bulan 8, 57..hari yg mulia hari bahagia..smbut dgn jiwa yg merdeka..lalala..bla..bla..bla..MERDEKA..! MERDEKA..! MERDEKA..!) Ngeh3..bkn nk cta psl merdeka ok.?!

Ngah sedap2 lena diulit mimpi ngeri td pas bsahur+subuh (ada ke patot..bole aku mimpi tengah bperang..hesh,angin merdeka meresap smpai ke dlm mimpi neh..hadoy,dasat gak) -around 9am, tok ngah aku mncul dpn mata aku yg still kelabu2+kabur ngn taik mata 2..(aku tdoq kt ruang tamu,ok..). Ingatkan ada hal apa la td,rupanya dia dok mencari adik aku c Azha 2..hesh,mana la bdk 2 nk ada kt umh..arini isnin - aku: ''Azha p SEKOLAH la ngah..awat?''..

Tok ngah: ''o,btoi la no,arini isnin, bdk2 skolah..'' (ha,tau pn).. (''-)..kalo ari ahd bt2 lupa bdk2 bskolah bole dmaafkn jgk la (Kedah+Perlis+Kelantan+Terengganu skolah Ahad-Jumaat..aku sure smua pn tau kn?kn?kn?) 2pn kalo tok ngah aku 2 bru blek dr kl or mana2 negeri yg sewaktu skolah dgnnya la..tp adik aku yg sorg 2 dulu2 mmg femes ngn sejarah idop kuat ponteng skolah..no wonder la hari2 skolah pn Ngah aku 2 slambe ja meh cari dia..

''Ngah nk kena bwk dia p amek laptop stgi ni, org kt pejabat kutipan laptop 2 kata kna bwk cucu..kna tggu Azha blek skolah dlu la ni..hm..'' Tok Ngah aku tdiam sejenak.. 'yup,btol dh la 2.kna tggu la..xkn nk aku disguise jd adik aku plak kot?hesh..nonsense..' balas aku pd Tok Ngah..tp dlm ati jela..cm biadap lak kalu aku nk jwb cmtu kt dia..hu3..

Mak aku yg tgh mengaji 2 behenti, melayan sembang Ngah aku sat..mula dari bab dpt laptop free ptg semalam (x pasal2,tetiba aku kena jd cikgu xbertauliah jap,kena ajaq Tok Ngah cara guna laptop-tok ngah aku ni jnis yg moden+sofistikated ok..?hahaha..jenuh jgk aku mengajaq td a.k.a pening kepala thp mencabut rambut2 yg x gatal), bab umah aku yg tgh d renovate smpaila dia di iringi mak aku selaku tuan umah, p keliling umah, siap buat site visit plak..adeh la Tok Ngah aku ni..hm..

Sebenarnya apa yg aku nk cita kt cni pasal satu topik perbualan mak aku n tok ngah td..aku terasa cm agak ditarik2 ja td suh pasang telinga jgk..(ngeh2..sendiri yg menyibuk,xmau ngaku..hahaha.hesh la aku ni..-sambil geleng2 kepala-)

Tok Ngah cita psl anak angkat dia, Jefri mai umah dia 2,3ari lepas..jefri 2 bla..bla..bla.. Jefri ni bla..bla..bla.. Jefri 2 sorg engineer,kt kwsn perumahan dia byk la tggl lawyer, doc, n segala bagai org yg bkedudukan..so,aku pk c jefri ni dok kt kwsn elit jgk la,yg peliknya, dia slalu pesan ngn anak2 dia kalu kwm2 tya apa keja ayah, jwb cmni tau 'ayah saya keja guard'. Dengan itu,ank dia pn dgn bpegang kuat pd slogan 'saya yg menurut perintah' pn ckp la kt kwn2nya, ''ayah sy keja guard'' dgn nada yg amat rendah skali.ada sikit nada segan dlm jwpn dak 2.. ''guard?''tanya kwn2 ank jefri 2 lg.. ''ya,guard''jwb c ank 2 lagi..
Maka lepas 2pn,tersebar la kt 1 taman perumahan 2 jefri keja guard sampai dapat la c jefri 2 gelaran 'jefri guard' - 1 gelaran yg sgt humble utk sorg engineer..kn? Xtau la apa motif dia, mybe dia xnk meninggi diri n xnk anak2 dia pn meninggi diri jgk kot.?Sapa tau kn.? MAYBE..

Berbalik pd crita tok ngah n jefri td..ada la 1 soklan yg jefri tanyakn pd tok ngah..lbh kurang cmni la..
Jefri:''mak..mak,negara kita MALAYSIA ni aman ka?''

Jawapan yg familiar n slalu aku dgr is :
1. 'mesia ni aman makmur,dh merdeka dr penjajah..'
2. 'mesia dh makin maju..aman lg 2. sana sini dh senang,dh xda masalah nk hidup n nk cari mkn.'
3. PM kita bijak+prihatin..pndai pimpin negara jd aman n damai..
(p/s: yg len2 korg list sndr la jwpn apa yg korg slalu@biasa dgr bg soalan keamanan malaysia 2..ok?)

Tp..ni la jwpn tok ngah aku yg buatkn aku pikir panjang..

Tok ngah: ''sana sini org asyik buang bayi..aman ka negara kita? Hari2 dgr berita org kena bunuh, aman ka malaysia? Warga asing, PATI senang2 lepas sempadan negara,masuk sini buat onar..boleh ka nk ckp malaysia ni aman? Ada dgr kes anak gadis kena rogol dgn 25 lelaki, aman ka mcm tu??''
sambung tok ngah lg :

''Tak aman,negara kita ni sebenarnya x aman..kita la ni hidup dalam ketakutan ja..Nk p mana2 pn takut, rasa insecure..xtau apa akn jd kt kita kalu p sana.. P sini, ntah apa plak yg akn jd? Macam mana nk ckp malaysia ni aman? Aman ka malaysia kalu rakyat rasa terancam? Ada sekatan utk kebebasan bergerak dan bersuara?''

erm..btol jgk..Amankah.?!..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila kekalkan ciri2 ketimuran yakni komen dengan penuh nilai2 kesopanan dan kesusilaan, okek..?