SumBody Me..

Foto saya
Atas Bumi + Bawah Langit, Tengah2 Kerajaan Langit + Bumi, Malaysia
Memandangkan emo + sentimental 2 memang sifat lahiriah aku..So, sini adalah tempat untuk aku luah perasaan + lepas geram + emo x tentu hala + buat hal ikut suka hati aku.. Aku tau aku jiwang..tapi, peduli hapa.?! Sila buat2 xtau bila ada entry ala2 kelas terapi + kaunseling okek? ~ You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one!

Lapor Diri sini

Saksi Kejadian

Isnin, 1 November 2010

Exam...exam dan exam lagi..Bila nak habes Job Hunting ni??

Rutin harian aku sekarang ni hari-hari online cari kerja kosong..Dan memang WAJIB la hari-hari aku kena cek website Jawatan Kosong Semakan Harian nih untuk update latest info pasal kerja kosong..Takpe, orang cakap Usaha Tangga Kejayaan kan? If you can dream it..you can do it..Betol..! Mana ada apa-apa pon yang datang camtu ja kan tanpa usaha..yang pipih takkan datang melayang..yang bulat takkan datang bergolek..so, selagi termampu kena la usaha tanpa henti..jangan relax sangat Keet..!!

Credit to pakarbisnes.com
Aritu buka laman wen SPA nak cek kelayakan untuk menduduki Peperiksaan Khas Memasuki Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41 atau jugak fomerly known as PTD..hmm, bukan PTD yang macam pic kat bawah ni okek..??

Yang ni pon PTD jugak..hehehe...
Owh, tapi sangat-sangat mustahil la kalo aku cakap aku nak jadi guru tarian yang professional kan? Haish..aku menari pon tak reti..ini kan nak jadi cikgu tarian..??ohh..no..!! Kalo jadi jugak, sah nak kiamat..thank God arini bukan ari Jumaat..
Masok kali ni dah kali ketiga aku dipanggil untuk menduduki peperiksaan khas nih..but nothing much to expect..dah nek fed up jugak nak pegi exam kali nih..sebab macam dah bole agak ja apa resultnya nanti..dah malas nak put any hope on it.. Exam yang bulan April aritu pon cuma lulus untuk satu jawatan ja..hampeh tak?? Yang lulus tu pun belom tau lagi entah bilanya baru dorang nak panggil untuk attend interview plak. Tensen larr camni..kn?

Hm..ada sesapa ada tips yang boleh jamin aku konfim lulus dalam exam ni tak?? Or ada sesapa yang boleh volunteer jadi kabel aku ker?? Hihihi... kalo bab nak apply keja dengan kerajaan ni aku memang dah sangat-sangat fed up + menyampah + geram + macam2 lagi la rasa yang sah-sah negatif belaka..punya la susah nak masok..nak kena ada kabel baru senang nak dapat job..dah tu camana dengan orang-orang tak berkabel cam aku neh?? For sure lah lansung takde jaminan kan..what a pity me..huhu..

Actually, aku bukanlah hard up sangat nak jadi PTD nih..
Team PTD..hm, cam riak plak bila taruk word 'team' tue..dah macam jadi satu koloni plak..ah, whatever larr kan..anyway, none of my bussines pon..
Bukanlah target utama aku untuk join Team PTD tu...aku cuma nak dapatkan kerja yang tetap, stabil dan bersesuaian dengan kelayakan aku ja..dah kebetulan aku dapat exam PTD ni..so aku rasa..why not kalo aku give it a try..rite? Tak luak pon kalo aku cuba..kalo gagal, takde rezeki la maknanya..tapi kalo dapat..? Hm..Alhamdulillah la..Pasneh dah tak payah lagi aku nak serabut-serabut milo dah otak aku ni nak memikir nak kerja apa..dah letih nak melompat dari satu kerja kontrak ke kerja kontrak yang lain..lansung takde jaminan hidup..bebila masa pon senang-senang ja dorang bole kick me out..Arghhh..such a pity kn..??

Masa call bergayut dengan mak aku on my birthday aritu (dapat bergayut lama-lama kat tepon sebab dapat call free the whole day..hehe. Kalo takde call free pon bergayut jugak, tapi takdelah lama sangat gayutnya..hmm) mak aku cakap dia dah belikan aku pin untuk permohonan KPLI-sr (Kursus Perguruan Lepasan Ijazah untuk mengajar di sekolah rendah)..owh..thanks mum. I appreciate that..tp, unfortunately, takde satu pon subjek yang aku boleh apply sebab semua kekosongan jawatan yang ditawarkan lansung tak berkaitan dengan kursus yang aku amek masa kat universiti dulu  (Hmm..satu lagi episod sedih (T-T') aku dalam siri Job Hunting) apalah naseb..

Tapi aku tetap apply jugak since mak aku dah belikan pon pin tu untuk aku even aku tau application aku tu sah-sah kena reject awal-awal pemilihan lagi..membazir plak kalo buang camtu ja pin tu..susah-susah mak aku belikan.. Lagipun, hanya untuk SJK (Cina dan Tamil ja ada offer untuk subjek yang berkaitan dengan aku..tapi..[hish kenapa mesti apa 'tapi-tapi' eh kalo untuk aku??geram tau..!!] Ok..sambung cita..tapi kalo aku nak apply kat SJK Cina dan Tamil tu aku wajib ada amek paper Bahasa Cina atau Tamil..sama kesnya dengan nak apply J-Qaf la..kena ada Bahasa Arab kredit..ok??dalam erti kata lain subjek tu sumer kena lulus dengan KEPUJIAN..!!) Sedih tak camtu??huks2..Aish..Tensen..!!tensen..!! Buhsann..!!

So, aku pon cakap ngan mak aku...

"Cheq takmau jadi cikgu dah..!" Aku pon terangkan la tentang masalah permohonan KPLI-sr aku tu kat mak aku..(sambil nanges plak tu..bole?? haish..apasal la aku mesti emosi kalu masok bab-bab cari kerja ni?huks..huks..dramatik jer..huh)

Mak : "Hm..takmau jadi cikgu tak pala..cari la keja len yang hang suka..yang hang rasa sesuai dengan hang.."

Fuhh..lega sikit hati aku bila dengar mak aku cakap cenggitu...bukan apa aku tau mak aku suka kalo aku dapat jadi cikgu..cam kak aku jugak..biasala mak-mak ayah a.k.a orang-orang tua ni memang suka kalo anak-anak dorang dapat jadi cikgu ke, nurse ke..dan lain-lain lagi la keja gomen yang masuk kategori pekerjaan mulia nih...lagi satu aku biasa dengar, kalo kerja cam cikgu ke nurse ke..mak-mak ayah pun berkenan sket nak amek buat menantu dorang..betol ke?ok, part ni aku sendiri pon tak sure fakta atau auta..

Back to my story..aku sendiri pon memang tak berapa minat nak jadi cikgu sebab i'm not a good teacher...aku tak pandai nak mengajar orang..marah orang aku pandai la..karang dah la bagi orang ajaran sesat, kang ada jugak anak orang yang kena belasah dengan aku kalo lambat sangat nak pick-up apa yang aku ajar..haha..memang cari nahas la tu..so, sebelum apa-apa benda buruk berlaku, baik aku jangan jadi cikgu..b'coz it just not me.

 Maybe bukan luck aku untuk jadi cikgu..apatah lagi nak jadi role model kepada anak-anak murid..sebab sebelum-sebelum ni pon aku dah penah amek test M-TEST (untuk KPLI) dan MedSI (untuk DPLI), tapi tetap tak lepas-lepas jugak..hm, so, ciri-ciri seorang guru tu macam memang takde ja dalam diri aku..i guess la. Whatever it is, cikgu tu just cita-cita zaman kanak-kanak aku yang tak berapa nak panjang akal lagi ja..sekarang ni aku memang dah takde hati nak jadi cikgu..but i don't mind bila orang cakap aku sesuai jadi cikgu or muka aku macam cikgu..just b'coz sometimes i'm wearing a spectacles (haha...macam la semua cikgu pakai cermin mata kan?? kakak aku yang cikgu tu pun tak pakai spec tau).

...tapi jangan tak tau, zaman dulu-dulu kat negara mana ntah aku tak hingat, sesapa rakyat dia yang pakai cermin mata akan dibunuh kerana dianggap sebagai golongan cerdik pandai dan berkemungkinan berisiko untuk mengganggu-gugat pentadbiran negara (kira cam takut ada penggulingan kuasa la neh)..hm, kesian betol..padahal dorang tu rabun ja..tak semestinya dorang tu pandai..dah tak pasal-pasal kena bunuh..aku tak tipu..ni FAKTA ok?cuma tak ingat negara mana ja..hehe..Zaman sekarang dah takde rasanya kes-kes yang macam ni..kalo ada pon, mesti kes satu dalam sejuta..eh, jauh plak merepek..T.I.T.I.K.

Hm..kalo keja tetap pun tak menentu lagi, so isu job satisfaction ni jangan cakap lah..konfim-konfim job satisfaction pon kureng jugak.. Ok, stop cita pasal cikgu, PTD dan job hunting ni before emosi aku start to turn into unstable condition ok?..isu kerja ni memang tekanan betol laarr but the searching will never end..huks.. (T,T')..

2 ulasan:

  1. heheheh..sama la kito mokcik
    poning da den..huuu...
    sedey,pilu bila org kat opis asyik ckp sal PTD depan den..
    den taw la den x pat PTD tue..x yah arr dok puji mamat tue lebey2..makin kuciwa + nak nanges..huu

    BalasPadam
  2. uiks..x mo la nanges2..ok? x yah nanges..jom study sesama..biar je apa dorg nk ckp..

    BalasPadam

Sila kekalkan ciri2 ketimuran yakni komen dengan penuh nilai2 kesopanan dan kesusilaan, okek..?