SumBody Me..

Foto saya
Atas Bumi + Bawah Langit, Tengah2 Kerajaan Langit + Bumi, Malaysia
Memandangkan emo + sentimental 2 memang sifat lahiriah aku..So, sini adalah tempat untuk aku luah perasaan + lepas geram + emo x tentu hala + buat hal ikut suka hati aku.. Aku tau aku jiwang..tapi, peduli hapa.?! Sila buat2 xtau bila ada entry ala2 kelas terapi + kaunseling okek? ~ You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one!

Lapor Diri sini

Saksi Kejadian

Rabu, 30 Mac 2011

Mati itu pasti..Hidup, InsyaALLAH

Buku 1 : Bagaikan Puteri > Buku 2 : Cinta Sang Ratu > Buku 3 : Hijab Sang Pencinta.
"Apabila hujan turun
Melimpahlah air dari perbukitan
Aliran menujah ke batu
melekuk
Tanda waktu beralih
Seiring nyawa menghanyut usia
Sejalan nafas melangkah ke hujung
Awan, andai dapat dicapai..maka saktilah hamba.." - Bagaikan Puteri
*****

"Cinta Sang Ratu
laksana langit mencengkam purnama
ibarat mutiara di lautan biru
saujana mata memandang, seluas langit terbentang
tatkala cinta berbisik, suaranya memuji TUHAN
pabila rindu terusik, rasulnya jadi pilihan
sampai masanya cinta jadi taruhan
Sang Ratu menjadi impian
Sebagai manusia..aku sayang kepadamu.." - Cinta Sang Ratu
*****
 
"...ia isyarat dari langit yang turun ke hati kemudian sampai ke fikiran. Akal manusia itulah yang membezakan kebaikan dan kebatilan..semua ini adalah peralihan yang dipanggil Ashabul Kahfi..SubhanALLAH..!!" - Hijab Sang Pencinta


Arini ni rasa cam nak cerita sikit (cerita pandangan and apa yang aku rasa ja, malas nak review sebab dah ramai orang len yang buat camtu) pasal novel trilogi karya novelis thriller yang memang hebat : Ramlee Awang Murshid (RAM). Akhirnya aku dah abeh baca buku terakhir dalam trilogi epik cinta RAM neh..memang best. Dalam ranking 5*, aku bagi enam..aiks??bukan2...10 la.. Erm..perfect 10. Dua kali ganda dari sepatutnya..hehehe..nak over memanjang.

Incik Ramlee Awang Murshid ni memang sangat berbakat dalam arena pernulisan novel thriller. Setakat ni semua novel dia yang aku baca semuanya best2 belaka la > Tombiruo, Ranggau, Pei pan, Adam..next target > Mikhail.

Baru aku perasan. RAM ni macam sangat suka amik nama watak dalam cerita dia jadi tajuk novel dia..kalau tak amik nama pon, mesti dia guna kiasan yang merujuk kepada watak dalam novel 2..macam Bagaikan Puteri = Haryani, Cinta Sang Ratu = Ratna / Ratu Sulaman, Hijab SAng Pencinta = Laksamana Sunan.

Aku memang sangat teruja ngan buku Trilogi Epik Cinta : Bagaikan Puteri ni. Cerita dia memang sangat menarik..tahap jatuh hati kat hero la..heh3. Kes macam ni memang biasa jadi kan?ha3..tapi yang ni lain sikit la..tak tau nak cakap apa yang lain, tapi memang tak sama dengan kes2 jatuh hati/cinta/suka/sayang kat hero2 cerita yang lain 2.. Lagi dahsyat dari jatuh hati dekat Merong Mahawangsa neh..oppss..hahaha..

Meh aku kenalkan, hero novel trilogi ni adalah Laksamana Sunan / Saifudin bin Jalis yang berasal dari Kampung Punggor dan mengembara dan menuntut di Aceh (sebab merajuk setelah difitnah oleh awek sendiri dan dijatuh hukum oleh ayah kandung beliau - 'lebih baik tersilap ampun, dari tersalah hukum' - quote Sunan ni..kalo bapak dia tak tacing jugak bila bapak dia sedar yang anak dia tak bersalah, tak tau la aku nak cakap apa lagi.)

Erm..jangan salah paham dulu..novel ni bukan kisah cinta semata2..banyak nilai moral yang dimasukkan dalam novel ni. Penceritaan dia pon sangat berkesan sampaikan sometime 2 aku rasa macam memang wujud Laksamana Sunan kat dunia ni..fuh..kalo la ada lelaki macam Sunan 2...hehehe. Penceritaan RAM ni sangat padat dengan informasi dan fakta2..bukan cerita kosong untuk hiburan minda semata-mata dan bukan jugak main goreng sesedap rasa ja okek..Tak tercapai akal aku macam mana dia boleh menulis dengan sangat baik camtu..so, no wonder la dia menang macam2 anugerah untuk kebanyakan hasil tulisan dia 2..he worth it..!! Syabas la Incik RAM. Saya sokong anda..

Kepada Incik2 KRU Studios..sila take note plz..!! :
Apa kata kalo incik2 sume tolong adaptasikan novel ni jadik muvi..mest best giler. Konfim aku p tengok.! Betol ni. Novel ni boleh jadi satu karya agung yang tentang kisah perjuangan ke jalan ALLAH SWT yang maha hebat, yang mana ia menterjemahkan kejadian pergaduhan dilangit (suatu ketika dahulu - keengganan syaitan untuk mengakui Adam sebagai ciptaan ALLAH SWT yang lebih mulia dari mereka) yang mencetuskan peperangan di bumi (peperangan syaitan menghasut dan menyesatkan anak2 Nabi ALLAH, ADAM a.s).

Cerita ni sememangnya ada nilai value yang tinggi..tapi bajet pon mesti jugakkan kalo nak filemkan kisah2 epik camni..bukan setakat geruda ja yang ada dalam novel ni..macam2 jenis makhlus yang tak pernah dengar or terpikir dek akal fikiran pon banyak jugak..apa pon, trilogi epik cinta ni memang memerlukan daya usaha dan kerja keras la - kalau2 ada production yang berani amek cabaran untuk filemkan trilogi nih.. (Sapa yang sesuai jadi hero 2 nanti aku pikir..heh2..)

Cerita ni nak kata jiwang, tak jugak..tapi indah dengan pengertian hidup, tinggi nilai pengajaran and sarat dengan teladan. Mengajak pembaca mengikuti lorong2 jalan yang benar (amar makruf nahi mungkar) dan sentiasa menegakkan kebenaran sekaligus menghapuskan kebatilan. InsyaALLAH la..terpulang kepada corak pemikiran dan penerimaan masing2 bila baca novel ni.

p/s : Tgk kat Youtube tadi..dorang diskas pasal nak filemkan citer ni..ramai betol yang menyokong novel trilogi ni difilemkan. Aku pon sokong jugak..hee..cumanya, aku rasa x banyak production Malaysia yang mampu nak buat filem2 yang macam 2..bajet yang sangat tinggi diperlukan untuk pembikinan filem seumpama ni..so, KRU Studios..cepat2..buat trilogy ni jadik filem epik korang yang kedua..tak sabar aku nak tengok.

Tapi, aku tak setuju sangat la dengan pelakon cadangn yang dorang namakan untuk pegang watak2 penting dalam novel 2..(beria ja aku, macam novel neh betol2 nak difilemkan plak eh..hehehe) - aku bagi pandangan dan cadangan ja tau..takda niat nak membantah atau menolak cadangan orang len..

Dorang kat youtube 2 ada cadangkan Awal and Adi Putra untuk watak Sunan. Aku rasa, Awal / Adi Putra hatta Fahrin Ahmad sekalipun, tak kurang sesuai bawa watak Sunan ni.

Aku nak cadangkan Fahri yang berlakon dalam Ayat2 Cinta 2 jadik Sunan, walaupun fizikal dia macam tak kuat, tapi karakter dia sesuai sket dengan watak Sunan 2..takpe..yang lain2 2 boleh dilatih dan dibentuk lagi - practise make perfect rite? Salah sorang dari dorang di atas tadi bole la jadi Dani / Senggara..hee

Haryani bole la amik mana2 artis yang moden pon..tapi, sorry 2 say Diana Danielle tak sesuai kot..dia terang2 muka mix mat saleh..cuba cari yang betol2 muka ada ciri2 kemelayuan sket (contoh : Fazura - wanita zaman moden tapi muka Melayu asli)..tapi Fazura sesuai jadik Ratu Sulaman kot..sebab di awal2 cerita, Ratu Sulaman bawa watak antagonis..hihihi..

Lisa Surihani pon cam tak sesuai jadik Ratna / Ratu Sulaman. Watak ni lagilah nak kena cari muka wanita melayu asli sebab dia memang watak untuk manusia abad ke-15. Watak Maharani lak biar mak Zizie Ezzette yang pegang..hehehe..memandai ja aku no..

M.Nasir nak jadi Hang Tuah 2 bole la..lagipon memang dia yang pegang watak Hang Tuah sebelum ni pon..In fact, tak banyak pon babak yang akan melibatkan Hang Tuah ni dalam Buku1 and Buku 3.

Wan Hanafi Su bole jadik Wali Sufi.

So..ni la list pelakon yang aku rasa sesuai dengan watak2 (watak penting ja) dalam novel Trilogi Cinta Epik : Bagaikan Puteri ni :

Laksamana Sunan : Fahri (bukan nama sebenar - pelakon Ayat2 cinta)
Haryani : Sari Yanti (rupa dah sesuai, tapi dia berlakon tak best sangat plak..erm..)
Ratna / Ratu Sulaman : Fazura
Dani / Senggara / Jin Berantai : Adi Putra / Fahrin Ahmad
Wali Sufi : Wan Hanafi Su
Hang Tuah : M.Nasir / Razali Audition
Taghut : Dato' Rahim Razali
Cheng De / Manggala / Gimbaran / Jenglot : Khir Rahman / Corrie Lim Abdullah / Craig Robert Fong(sebab Manggala asal orang Banjaran Tibet, digambarkan bermata sepet)
Maharani Pulau Utara : Elli Suriati
Nyi Burga Kelara : Tuminah Sidek
Jalis / bekas Penghulu Kg.Punggor / Ayah Sunan : Kuswadinata
Sulimah / Ibu Sunan :???
Megat / Abang Sunan : Jehan Miskin
Melor / x-gf Sunan : Fasha Sandha
Tun Mutalib / husband Melor : Awal Ashari
Orang Kaya Seman / Penghulu Kg.Punggor / bapak Melor : ????

Hahaha..panjang merepek. Ok. Fullstop kat sini.

Buku RAM yang seterusnya yang aku rasa memang nak kena baca : MIKHAIL. Dah baca review pasal buku neh..eksaited plak nak baca..macam best..and aku yakin buku yang ni pon KONFIM best macam buku2 RAM yang lain2 yang aku dah baca..

Berminat nak beli buku2 RAM, tapi takda masa nak pi kedai buku? Takpe2..bole beli online ja..dun wori laa.. Kesimpulannya, tak rugi baca buku RAM ni..puas hati + bole tambah banyak info2 menarik.

Quote of The Day :
Mati itu pasti..hidup, InsyaALLAH. - Saifudin Jalis a.k.a Laksamana Sunan

Membaca jambatan ilmu..usaha tangga kejayaan..(erm..apa kaitan??) 



*UPDATED
Aku baru tau ja yang Trilogi Bagaikan Puteri 2 ada lagi sambungan ceritanya..
Aku dah beli buku ni and dah habes baca pon..he..memang tersangat over-excited kan..Ingatkan Sunan dah mati dalam Hijab Sang Pencinta..he..

Ada apa lah ye kat Sunan 2...puas jugak aku pikir2..lastly, aku rasa aku dah dapat jawapannya. Sunan tu..apa yang menarik tentang dia adalah..hm, bagi aku..he just too perfect to be true.. Betol. Mustahil la kan ada manusia yang almost perfect cam Sunan 2 tak kira la samada pada zaman dulukala ke..hatta pada zaman skang sekalipun..

Apa2 pon, enjoy reading semua buku2 cerita ni..satu cerita yang tak terjangkau dek akal normal aku..he..so, sila2 la cari and baca buku ni k...happy reading.

*UPDATED lagik
Nih ada lagi sambungan buku yang ke-5 and terakhir untuk cerita neh.. Tajuk dia ' SUTERA BIDADARI'..

Teringin sangat nak tau apa ending cite ni, tapi blom ada hati lagi nak membaca sambungan seterusnya.. Tunggu jelah masa yang sesuai. Bila emosi dah stabil. Bila hati dah boleh terima hakikat. Bila jiwa dah easa tenteram. Bila ALLAH dah bukakan pintu hati aku untuk menjadi insan yang lebih redha. Maybe buku 2 jadi pekasam dulu dalam simpanan aku for this time being.

Anyway, thanks a lot pada hambaALLAH yang belikan aku buku ni..really appreciate that.

2 ulasan:

  1. interesting post...
    love it..
    aritu smpt g belikan buku ngan jk
    bk "malam pertama ke syurga"..
    x baca g..
    tp tgok tjok cam best..
    kisah2 nabi dan psgn

    BalasPadam
  2. uiks..'mlm pertama' ke syurga..he2..erm, mcm insaf2 ja tajuk..
    trilogi ni mmg best..try la baca..konfim suka sunan jgk..heh3..

    BalasPadam

Sila kekalkan ciri2 ketimuran yakni komen dengan penuh nilai2 kesopanan dan kesusilaan, okek..?