SumBody Me..

Foto saya
Atas Bumi + Bawah Langit, Tengah2 Kerajaan Langit + Bumi, Malaysia
Memandangkan emo + sentimental 2 memang sifat lahiriah aku..So, sini adalah tempat untuk aku luah perasaan + lepas geram + emo x tentu hala + buat hal ikut suka hati aku.. Aku tau aku jiwang..tapi, peduli hapa.?! Sila buat2 xtau bila ada entry ala2 kelas terapi + kaunseling okek? ~ You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one!

Lapor Diri sini

Saksi Kejadian

Selasa, 27 November 2012

Weirdos and cold-hearted.

Amaran : Entry panjang. Ada unsur-unsur annoying..kalau taknak rasa annoyed, tak payah baca.

Pacek F : Kit, yang MPM ni bila tarikh tutupnya?

Aku : Ntah.

Pacek F : You rasa?

Aku : I tak rasa apa-apa.

Pacek F :  You memang..takde perasaan.

Ok. Yang ni gua hangin.

Eleh, dah la gedik nak ber I-U dengan aku. *stress

Tuan Tanah pun pernah cakap something yang sound quite similar gak dengan conversation kat atas tuh. Bukan sekali. Agak berkali-kali jugak la. Tak ber-agak sungguh Tuan Tanah tu kalau bab-bab nak kutuk aku.

Selalunya isu ni timbul bila ada small arguement dalam coversation kitorang. Tak kisah la walau apa sekalipun topik perbualan yang dibincangkan pada masa tu. Dan, selalunya pun memang kitorang akan ada arguement dalam setiap conversation. Besalah gaduh-gaduh manja. Aku kan memang suka cari pasal.

Tuan Tanah : Ah..engkau tu Kit, memang..mana pernahnya nak ada perasaan. Pelik.

Adoi. Kasar betul tuduhan tu. Rasa macam ada batu besar dihempap ke atas kepala.

What?

Takda perasaan?

Makhluk pelik? *kenapa bukan makhluk tuhan paling seksi? Owh..shadap Kit!

How come?

Pada bahagian mana dalam diri aku ni yang buatkan korang rasa aku ni pelik? Aku ni takda perasaan?

Jom kita flashback sikit okek?

Haritu, pada waktu aku agak gila mengunjungi kilang coklat Beryl's, *semata-mata untuk beli coklat Beryl's la of course balik umah, aku pun dengan sangat bermurah hati, jamu la bebudak rumah makan coklat hasil tangkapan aku kat kilang siang hari tu sambil puji-puji + promote coklat Beryl's tu dekat housemate dengan gigihnya.

Housemate 1 : Eeww..coklat apa ni ko beli Kit?

Aku : Beryl's la..ce baca sket label kat wrapping plastic dia tu.

Housemate 1: Tau la..awat yang tak sedap ni..pahit. Ish.

Aku : Laa..memang aku beli yang Bittersweet, pahit-pahit manis sket rasa dia. Sedap.

Housemate 2: Eee..sedap? Sedap apanya ni..macam mana nak makan..pahit sangat!

Aku : Ish,. apa plak yag tak boleh nak makannya. Kalau tak, apasal kilang tu nak jual kalau orang tak makan..hey..dah-dah xyah makan. Biar aku makan sorang.

Housemate 1 & 2 : Pelik!

*ewah, siap dua-dua orang sepakat plak tu cakap aku pelik. Ok. Fine. Aku tunggu Housemate 3 plak.

Setibanya Hosemate 3 kat umah..

Aku : Aku beli Beryl's banyak. Makan la weh. *ecewah ayat marketing offer orang makan coklat dengan harapan lepas ni dia akan cakap coklat yang aku beli tu sedap tahap cipan. Cipan?ish..sejak bila plak cipan sedap di makan..eeww.

Housemate 3 : Mana? *hihi..disebabkan Housemate 3 ni agak hantu coklat, so memang tak susah la nak racun dia suh makan coklat aku tu..hahah

Aku : Nah, ko rasa yang Expresso Coffe ni. Sedap.

Housemate 1 & 2 : Jangan makan weh. Tak sedap.

Aku : Ala..sedap..ko rasa..rasa *elemen paksaan telah diguna-pakai.

Housemate 3 : (sambil huluran Expresso Coffe aku tadi lalu makan) Ee..amenda nih..kelat semacam ja..hesh..pelik ahh ko Kit!

Aku : Hahh?? Tak sedap ke? Nah try Bittersweet Light ni plak.

Housemate 3 : Tak nak. Pahit. Mesti tak sedap. Amenda la ko ni Kit.

Aku : Korang la pelik. Sedap ni.

Housemate 1 & 2 & 3 : Aah...pelik..pelik..ko memang pelik. Makan coklat yang pahit. Orang makan coklat manis. Pelik.

Aku : Bukan pelik la. Unik. Pernah dengar word unik? U.N.I.K??

Housemate 3 : Takde..takde..tak unik. Pelik. P.E.L.I.K.

Aku : Ahh..sudah la korang. Tak nak makan sudah. Next time aku beli yang ni ja. Boleh makan sorang-sorang. *stress

*****

Satu hari di pejabat..keesokan hari selepas aku tengok wayang James Bond ~ Skyfall.

Aku : Eh korang, dah dengar tak soundtrack Skyfall yang Adele nyanyi tu? Best *sambil-sambil sibuk buka 4shared nak donlod lagu Skyfall tu..

Settled donlod, aku pun putar la lagu tu kasi collegues dengar lagu Adele tu..

Aku : Best kan?? *aku memang over..dah suka dengar sorang-sorang tak cukup, kalau boleh nak satu dunia tau and dengar sekali ~ sekali lagi elemen paksaan diguna-pakai disini..wahahaha..

Ofismate 1 : Ok la..

And aku berpuluh ratus ribu kali dok menekan button replay kat Media Player. Ulang dengar lagu Skyfall tu selagi aku tak bosan sampai la aku rasa bosan - entah bila nak bosan tak tau lagi lah.hehe.

Esoknya..

Aku dengar lagi lagu Skyfall tu, berkali-kali. Lagi dan lagi dan...

Ofismate : Ha, dia bukak dah lagu pelik dia..Pelik la ko Kit.

Sebagai balasan kata-kata diorang, aku sengih-sengih kerang ja. Malas nak menjawab.

Because of our diferent of interest, doesn't means that i'm weird. It simply because kecenderungan kita yang berbeza dan pelbagai. Kalau korang minat dengan lagu 'Tuhan jagakan dia - Motif Band, and i'm not, it doesn't make you weird ~ at all. Aku faham yang korang suka lagu-lagu yang macam tu. Dan aku plak minat lagu-lagu yang lain pulak jenisnya. Manusia berbeza. Kan? Still rasa yang aku ni pelik? Up to you. I don't mind. Lansung tak.. *ni bukti ke yang aku ni cold-hearted?

*****

Lagi satu, bab aku minat dengan sorang hambaALLAH ni pun jadi isu. Pun jadi salah satu sebab yang buatkan aku nampak pelik pada pandangan sesetengah orang.

Just how many times must I tell them?

Kalau melibatkan hal jiwa, hati, bagi diri aku, tak semestinya orang tu kena hensem untuk buat aku rasa suka. Kena lihat juga dalamannya macam mana. Hubungan dia dengan sesama manusia macam mana..hubungan dia dengan Tuhannya plak macam mana dan hubungan dia dengan alam macam mana pulak..

Allah SWT tu kan Maha Adil. Sepertimana orang selalu cakap 'nobody's perfect', macam tu jugak la dengan manusia. Kalau sorang manusia itu dikurniakan dengan rupa paras yang elok, tentulah ada kurangnya dia pada bahagian yang lain, yang kadang-kadang kita tak tau.

Macam tu jugak dengan mereka yang mungkin kurang pada rupa. tentu ada kelebihannya di mana-mana, pun mungkin juga yang kita tak ketahui sebab tak mengenali. Tak kenal, maka tak cinta kata orang. Tapi doesn't means kalau dah kenal, konfim kita akan cinta. Tak semestinya. Jadi janganlah paksa-paksa bila masuk bab-bab hati dan jiwa ni.

Jadi, kalau seseorang tu memang kita rasa dirinya ngam ho ja dengan soul kita walaupun rupa tak hensem *tapi tak hensem pun mesti orang tu tetap sedap mata memandang bagi kita kan? kita tetap boleh terima diri orang tu seada dirinya sendiri. Tanpa rasa nak alter mana-mana perangai atau pembawaan diri orang tu. Yang membawa maksud kita terima semua kelebihan sekaligus kekurangannya juga.

Pada aku, persamaan memberikan kita keserasian, dan perbezaan pula menjadikan kita saling melengkapi. Kan aku pernah cakap dalam entri sebelum ni yang kualiti seseorang tu bukanlah terletak pada rupa paras semata-mata. Perkara macam ni sangat abstrak. Berbeza mengikut individu. Terpulang pada penilaian masing-masing.

*****

Kesukaan aku menonton siri Criminal Mind dan Merlin pun kadang-kadang jadi isu dan buatkan i'm looking freaking weird pada sesetengah kengkawan aku.

Aku minat dengan novel-novel thriller Ramlee Awang Murshid pun dikatakan pelik jugak.

Don't know why.

Hmm, memang pelik. Tapi sapa yang pelik sebenarnya ni? 

Aku ke yang pelik sebab minat dengan cerita-cerita ganas ekstrem dan historical story ala-ala zaman dahulukala? Ke diorang yang pelik sebab sukar memahami dan menerima minat orang lain yang totally different from them?


*****

Bila aku cakap aku tak suka kaler pink, as usual, ada yang cakap aku pelik.

Makes me wonder, adakah wajib bagi seseorang perempuan itu untuk menyukai dan meminati warna pink?

Dan kalau minat-taksub-obses bagai sekalipun, perlu ke nak beli semua barang dengan kaler pink?

Homaigod..oh no..that so not me! 

Isn't that makes you look so childish? Oppss..! Pink Lovers, no offence okek? This is just my self expression. No hard feeling.

Dan, kalaulah menyukai warna pink itu jatuh wajib hukumnya, yeap, aku admit yang aku ni weirdos. Pelik.

Aku suka kaler hitam. Puas hati?

Zaman sekarang ni, kalau rambut memasing pun dah bermacam-macam kaler, hati lagi la lain-lain. Never expect people to understand you always. Sebab kita sendiri pun tak cukup memahami diri orang lain. Never expect much.

Ahh..dunia semua tu. Malas pikir! *eh, ni ke yang dimaksudkan dengan label 'Kit-takde-perasaan' tu?

*****

Begitulah flashback saya *ala-ala movie Hantu Kak Limah. Eh, banyak episod plak flashback aku kali ni.hahah...

Boleh tak aku katakan yang aku lansung tak kisah dengan semua apa yang korang suka label kat aku tu? *eh, ni macam bukti tambahan kepada label aku ni 'makhluk-yang-takda-perasaan' plak kan? Oh..damn.

*****

Quote of The Day :
Never explain yourself. Your friend don't need it. Your enemies won't believe it.

p/s : Sometimes you're better lost than to be seen ~ The Forgotten.

4 ulasan:

  1. wow.. u got secret admire??
    who is it??
    nak tahu nak tahu..hii

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha..x secret admire sgt lah..u already know la.. beto..hihi

      Padam
  2. hahahahahahaaaaa//

    aku ingat lgi kejadian ni,,

    bkan aku slalu sebut pelik 2 p*l*a* ke??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mmg la..tp x bole la nk tulis kat sini..ko jangan nak melucah plak kt blog aku nih, kang aku block..haha.
      Babe, opis baru x bizi ke? sempat ko baca+komen2 blog aku nih?huhu..

      Padam

Sila kekalkan ciri2 ketimuran yakni komen dengan penuh nilai2 kesopanan dan kesusilaan, okek..?